torsdag 1 oktober 2009

Kroppen som musikaliskt organ

Jag får ibland frågan varför jag inte skriver mer om mat och näring. De personer som frågar vill tydligen höra vad jag har att säga i frågan. Jag har inte haft avsikten att skriva om det av den enkla anledningen att jag ser det som en mycket komplex fråga. Personligen har jag en holistisk-energivibrations-musikalisk syn på mat, föda och näring. Det är min denna komplexa syn på vad näring och välmående är som gör det så svårt att ge råd om mat.

Skall här försöka förklara detta närmare.

Jag vet att det finns en mängd bra och informativa sidor som skriver om kosthållning utifrån allehanda ståndpunkter. Det kan vara om naturlig föda, ursprunglig föda, stenålderskost, isodieten, GI, köttdiet, fiskdiet eller kosthållning enligt inuiterna. Läkare har sin rättmätiga syn på kost liksom näringsfysiologer och homeopater etc., det finns inget egentligt fel på något av det så länge rätt person håller sig till det råd som är rätt för individen. Vad jag här menar är; I dagens samhälle har vi förutom de genetiska förutsättningarna och de genom familjen nedärvda kulturella preferenserna och personliga olikheter även en mängd ”välfärdsjukdomar”, allergier etc. att ta hänsyn till. Varje människa är unik i sin förmåga att hantera olika födoämnen. Det gäller för den enskilda att hörsamma sin egenart, vad ens egen kropp behöver och mår bäst av.

Om man har en specifik sjukdom så går man med fördel till en läkare och får råd, eller möjligen till en näringsfysiolog. Vill man veta vad stenålderskosten går ut på söker man upp någon som är väl insatt i detta osv. Jag sysslar inte med något av det. Min syn på näring är mer komplicerad än så.

Å ena sidan bryter jag ned maten i beståndsdelar när jag tänker på vad jag skall äta, hur mycket kolhydrater behöver jag eller protein, vitaminer av olika slag, fett, spårämnen, salt, vätska mm. Ni förstår säkert min poäng med detta. Sedan avgör jag utifrån Mina förutsättningar varifrån dessa olika näringsämnen skall komma. Tar hänsyn till den filosofiska aspekten, allergier, energinivåer samt vad som finns enklast att tillgå för tillfället. Vad jag inte vill göra är att ägna min dag till att ”oroa” mig över om jag äter helt rätt eller om jag råkar ”fuska” lite med varje enskild måltid.

Jag får ofta som vegetarian frågan om det är bättre att äta vegetarisk kost. Bättre än vad, brukar mitt svar bli. Vi måste sätta saker i sitt rätta sammanhang. Vad som är av större vikt är att man äter rätt sorts mat för den personlighet man är. Om man har betänkligheter inför att bli vegetarian så skall man nog inte bli det, oron över det tar mer energi än vad vinsten blir. Tag hänsyn till vem du är lika mycket som vad du äter. Du vill inte låta kosten bli till ett komplex och styra din vardag när kosten skall stärka den du är genom den energi den ger. Vissa näringsämnen är byggstenar som vi behöver för att kroppen skall fungera som den skall. Vi behöver alla protein, var den sedan kommer ifrån är mindre viktigt. Det som här är av vikt att man kan tillgodogöra sig det och att man får i sig det från flera olika källor. Samma gäller för kolhydrater, vitaminer etc.

En annan viktig aspekt för mig är att råvarorna är äkta, naturliga och gärna ekologiska. Jag vill ogärna äta kemikalier när jag skall försöka tillgodogöra mig näring. Inga onaturliga produkter och sparsamt med kalorier. En sak jag är noga med är att det skall vara ”fullvärdig” kost - läsk, vitt bröd och andra produkter med socker går bort under en måltid. Jag kan sedan välja att äta en bulle, chokladbit, kaka eller lite godis om jag vill, men aldrig till maten. Om jag separerar de två så har jag också bättre kontroll på mitt sockerintag eller intag av ”tomma kalorier”. Jag är strikt med vad jag äter men jag är inte fanatisk. Här bör kanske nämnas fastän det förefaller onödigt, att alla former av alkohol, cigaretter, snus etc. går absolut bort.

Som jag nämnde i början så är en helhetssyn den viktigaste aspekten när man ser till kost och näring. Kosten är maten och drycken vi får i oss medan näringen är ett bredare koncept. Näring är förutom maten även idéer, tankar, känslor, intryck och energier, framför allt i samband med intag av föda. Man ”slänger” inte bara ihop lite mat utan att ägna maten en tanke. Att laga mat med ”intention” är av stor vikt då man med sin vilja att tillhandahålla en näringsrik måltid inte bara steker grönsakerna hur som helst utan man ser till att de steks i rätt ordning och under rätt tid.

Med intention menas här att vara närvarande i tanke och känsla när man förbereder maten, att se till att maten inte förstörs/bränns vid och att ha viljan/intentionen/önskan/tanken vid att maten man lagar skall tillhandahålla oss näring för både kropp som själ.

Att äta eller laga mat när man är stressad eller upprörd skapar inte den bästa förutsättningen för kroppen att tillgodogöra sig näringen på bästa sätt. En stressad kropp förändrar sin metabolism och börjar skapa en hel del ytterligare obalans i kroppen som försvårar och förändrar upptaget av näring.

Om maten inte ser aptitlig ut kan man väl förstå hur detta kan skapa en aversion emot maten och därigenom blir vi stressade eller upprörda och detta skapar samma obalans som det ovanstående.

Allting är energi eller energivibration av olika slag, så ock med maten vi äter. Jag vet, här blir det lite flummigt för många av er men betänk följande möjlighet.

All materia består av energi i olika vibrationstal. All energi är således materia i antingen sitt ”rätta” element såsom fast, flytande, gas, eter, etc. eller så befinner sig materian i olika grader eller nivåer av sönderfall eller uppbyggnad. I relation till kosten och kroppen så kan man göra följande uppdelning:

Kroppen består av olika delar där varje enhet gör helheten. Som ni säkert har hört brukar man uppdela kroppen i fyra olika ”kroppar”, dessa är; Fysiska, Astrala, Emotionala och Mentalkroppen. Alla dessa ”kroppar” har ett eget vibrationstal som skiljer sig från de övriga.

Vi har inom den fysiska kroppen alla organ, funktioner, blodflöde, matsmältning, tarmens upptagande av olika näringsämnen etc. som alla har sitt eget unika vibrationstal. Samma sak är sant för alla olika sorters emotioner (läs: känslor) och tankar (mentalkroppen). Om man således slår samman alla dessa olika vibrationstal så får man en unik sammansatt vibration i varje enskild individ, den är som en musikalisk ton som vibrerar och ger sin egen speciella unika harmoniska ton. Jag kallar denna av alla kroppens funktioner sammansatta ”ton” för: Total Body Vibrational Signal (TBVS) eller Total Kroppsvibrationssignal på svenska.

Denna vibrationssignal är unik för varje individ, för varje kropp och förändras hela tiden och framför allt under vår uppväxt. Under tonåren t.ex. är kroppen i obalans eftersom den växer samt känslolivet är minst sagt i obalans och har en stark påverkan på den totala vibrationssignalen. Ungdomar (även vuxna) kan uppleva att musik som spelas riktigt högt, framförallt riktigt ”skränig” hårdrock som lugnande, man kan t.o.m. somna till det. Detta beror på att musiken påverkar energivibrationerna i kroppen, framförallt i emotionalkroppen så till den grad att den tar över och ger en harmonisk/balanserande effekt på en annars kaotisk och obalanserad energisignal, framförallt då från känslorna (emotionalkroppen).

Dessa vibrationstal är likt musikaliska toner, man måste skapa en viss harmoni mellan tonerna för att skapa musik. Man kan inte spela tonerna hur som helst, i vilken ordning som helst och tro att det skall ge klassiska mästerstycken likt Bach, Beethoven mm. Samma sak gäller för kroppen och kroppens olika vibrationstal. Man måste skapa harmoni mellan de olika kropparna och varje organ måste kunna fungera i sin egen ”takt” för att det skall ge en harmonisk och balanserad Total Body Vibration Signal – likt ett musikstycke emanera en sammansättning av toner som blir till en harmoni.

Man väljer alltså kost och näring utifrån de vibrationstal de besitter. Intag av grova (långsamma) vibrationer från kosten/näringen ger motsvarande korrelation i grovfysisk materia i kroppen. Ju finare eller snabbare vibration desto finare slag av energi eller materia korrelerar det med i kroppen. Här måste påpekas att även emotionella vibrationer lever kvar relativt länge i t.ex. kött. Många naturfolk ber ”bytet” om lov eller ursäkt innan det dödas eller jagas, man menar att det annars kan ge upphov till sjukdom i kroppen. Det kan förklaras med att stress och rädsla i bytesdjuret ger motsvarande vibrationer som överförs till köttet och sedermera till människan när man äter det. Om man däremot ber bytesdjuret om ursäkt så avtar dessa vibrationer och människan som äter köttet påverkas mindre av dess kvarvarande negativa energivibrationer.

Det finns otroligt mycket mer att säga i frågan men att försöka få med allt i denna relativt korta artikel är inte möjligt. Ni får hålla till godo med detta och kanske återkommer vi till frågan vid ett senare tillfälle.

mens sana in corpore sano. ”En sund själ i en sund kropp” ger harmoni.


1 kommentar:

Anonym sa...

Tack så mycket för denna förträffliga beskrivning. Jag håller med dig. Det är inte enkelt att i en handvändning förklara dylikt för andra människor, så jag är tacksam att du bemödat dig att göra just det!

Tack tack :-D

Och smaklig måltid!