torsdag 5 februari 2009

Reinkarnation och Döden.

Döden har fascinerat mig sedan barnsben. Jag förstod aldrig hur det hela hänger ihop eller varför man skall dö. Dessa två frågor oroade mig under min uppväxt. Senare i livet tog det andra uttryck. Jag började fundera över det meningsfulla med att leva ett relativt kort liv för att sedan dö utan att hinna förvärkliga sig själv eller hitta svaret på livsfrågorna. Det kändes meningslöst att kämpa med dessa frågor i 70-90 år för att sedan helt enkelt bara dö. Är det verkligen inget mer än så och försvinner all vår dittills samlade kunskap med döden?

I tidiga tonåren kom jag på att jag kunde ställa dessa frågor till alla i vuxenvärlden jag träffade på, men det framgick ganska snart att de inte var smartare än mig. Denna enkla fråga om döden och dess betydelse ledde mig till att konfrontera religionen och senare i övre tonåren ledde det mig till esoteriken. Det fanns en gnagande känsla av att det fanns något mer, inte kunde vi bara leva en (1) gång och sedan var allt borta. Naturligtvis fanns det något mer.

Långt senare när jag hade studerat Teosofin en tid upptäckte jag i ett gammalt nummer av ”Teosofisk Tidskrift” (december 1920), en studie av fyra individers gångna liv. Jag lånar här två av dessa tabeller för att illustrera hur det kan tänkas se ut.

Det måste här nämnas att jag inte nödvändigtvis är övertygad om att det ser exakt ut som C. Jinarajadasa har förmedlat genom dessa tabeller men det är av mindre vikt. Det intressanta är att det visualiserade konceptet Reinkarnation för mig.
Som ni ser i dessa tabeller så menar C. Jinarajadasa att perioden mellan inkarnationerna skulle vara ca 1200 år. Det låter för mig som en onödigt lång tid i förhållande till det relativt korta jordelivet vi tillbringar i varje inkarnation. Hur som helst så illustrerar tabellen att vi föds i olika delar av världen samt att vi föds som både man och kvinna.
Vad tror ni mina kära läsare, är Reinkarnation en del av vår verklighet eller är det bara en dåres försvarstal?

Jag måste här erkänna att Jag i så fall är "dåren" - Reinkarnation är en del av allas vår verklighet.

Inga kommentarer: