tisdag 3 mars 2009

Det animaliska samhället

Jag är vegetarian. Inget konstigt eller märkvärdigt med det kan tyckas.

Men vart man än går så blir man misstänkligförklarad, det är som om man har förrått sina medmänniskor. När man meddelar detta på arbetet, krogen eller med nya bekantskaper är det som om de tar några sekunders "paus" från livet, de står där stilla och tittar sig omkring som om det vore en stor nyhet eller hemlighet de har blivit anförtrodda. Så är nu inte fallet, jag är bara vegetarian. Uppgivenheten inför detta faktum är ändock stor.

När väl chocken lagt sig så kommer de vanliga frågorna, samt mina svar:

Men vad äter du då? - Vegetarisk mat.
Men fisk äter du väl? - Nej, vegetarisk mat.
Äter du bara sallad då eller? - Nej, vegetarisk mat.
Men skaldjur då? - Nej, vegetarisk mat.
Vill du ha specialmat då? - Nej, vanlig vegetarisk mat.
Är du riktig vegetarian? - Vad är oriktig vegetarian?
Varför är du vegetarian? - Va?
Kan du inte skriva upp vad du äter? - Det är nog lättare om jag skriver upp vad jag Inte äter.

Jag har dessutom ett än större dilemma, jag är överkänslig mot gul- och röd lök.

På mitt förra arbete var det tom så att det inte fanns vare sig tid eller personal i köket för att tillhandahålla oss denna specialmat. Vi har överlag en alltför slapp inställning till detta med mat och näring. De flesta jag känner, framförallt kockar, ser mat som något de vill ha undanstökat så snabbt som möjligt. Det skall gå snabbt och gärna tillagas eller värmas i micron. Vi vet sällan var råvaran kommer ifrån eller hur den är odlad/framställd, än mindre vet vi då om råvarans näringsinnehåll.

De flesta verkar fortfarande tro att utan kött och fisk i dieten så går människan under. Vi har av skolmedicinen lärt att Alla människor kan slås ihop och klassificeras på ett och samma sätt. En människa är lik en annan.

Det stora flertalet vet idag med sig att detta inte stämmer, att vi alla individer är unika och behöver så betraktas även ur sjukvårds- och näringssynpunkt. Men när vi skall ge råd eller bot så förefaller denna olikhet närmast ett hinder. Det blir kanske för komplext, för svårdiagnoserat, kanske inte för läkaren eller dietisten utan mer så för vårdnadstagaren, för oss dödliga.

Men vad har detta med vegetarisk mat att göra? - Jo, okunskapen om olikheterna människor emellan gör ock att vi inte ser vegetarisk kosthållning som en fullt normalt eller näringsvärdigt alternativ till det animaliska samhället. Därför betraktas vi vegetarianer fortfarande som besvärliga, märkvärdiga och konstiga.

2 kommentarer:

Peter sa...

Själv var jag extremt allergisk mot morötter. Upptäckte för bara någon vecka sedan att jag kan äta morötter igen. Väldigt kul. Jag älskar morötter och morotsjuice.

Petri sa...

ja, morötter är bra och god mat. Juicen är verkligen att föredra.