måndag 9 mars 2009

Digitala Böcker

Som den bokmal och prylentusiast jag är har jag länge varit nyfiken på "e-readers", digitala böcker. Det finns ett relativt stort urval på marknaden.

Amazon har sin egen som man kallar för Kindle. Kindle är helt vit, fin men för mycket tangentbord i förhållande till skärmyta för min del. Det kan möjligen vara bra om man tänker sig att man skall göra anteckningar eller slå upp ord etc. men personligen vill jag hellre ha mer skärm och mindre yta för tangentbord. Det går faktiskt att integrera tangentbordet i skärmen - ett virtuellt tangentbord. Annars är Kindle utrustat med 3G så nedladdning av fler böcker från Amazon går snabbt.


Sony har också tillverkat e-readers (digitala läsare) under ett antal år. Deras senaste version heter PRS-700BC och är svart med en relativt stor skärm. Jag gillar denna. Ser mer ut som vad jag förväntar mig av en digital bok.

Det finns en hel del andra fabrikat på marknaden men dessa två är de jag har haft möjlighet att ha i min hand. Jag kommer nog inte köpa någon av dem, inte för att de inte är bra utan jag vill nog inte spendera 400 dollar på en produkt som jag inte riktigt förstår vitsen med. Jag förstår att den elektroniska boken är på frammarsch med jättekliv. Jag motsätter mig det inte heller.

Det är bara det att jag inte anser mig ha råd att spendera dessa pengar på en produkt som jag kanske inte använder i min dagliga bokläsning. Vill man sälja mig en elektronisk bok så bör den se ut som en bok och kanske lukta som en.

Mitt förslag till Sony är att göra en ny E-book Reader som har två sidor, lite större (15cm x 21cm) samt mer minne. Lägg ihop två Sony 700BC, sätt dem bredvid varandra och koppla ihop dem. Man skall nu kunna läsa en bok från den ena sidan till den andra innan man byter sida, precis som en vanlig bok. Man skulle också kunna ha två separata böcker/dokument öppna samtidigt. Sedan har vi problemet med att böcker luktar papper, eller egentligen luktar bok. Det finns teknik så Sony kan lägga bokdoft i skinnpärmen som omger denna nya fina tvåsidiga digitala bok.


Den skulle kunna se ut som bilden till höger. (Photoshop på två förstorade Sony 700BC - Sorry Sony.)

Jag bjuder på idén, gratis får ni den av mig.
Ni kan ju bjuda mig på en digital bok när ni har den färdig. ;-)

Inga kommentarer: