onsdag 21 januari 2009

Rädda Havskissen

Igår tog jag upp detta med att jag är djurvän, värnar om djuren i alla dess former. Jag är dessutom vegetarian så jag kan inte åberopa djurens nödvändighet till föda. 

Nu har P.E.T.A. (Amerikansk djurrättsorganisation) dragit igång en kampanj för att värna lite extra om ett specifikt djur, nämligen Fisken.

Man säger att fisk generellt inte ses som ett varmt och mysigt djur och att det är svårt att få folk att identifiera sig med ett kallt blött slemmigt djur. Man vill nu ändra på det med en reklamkampanj. 

"Save the Sea Kittens" är namnet på kampanjen. Idén är att byta ut associationen från något kallt och blött till ett varmare och mysigare djur - Man benämner därför fisken för "Sea Kitten" (havskisse - fritt översatt).

Kampanjen är inte direkt blygsam. man har gjort en hel hemsida med en serie och bok.  Dessutom kan du skapa dig din egen Sea kitten maskot som du sedan kan skicka till alla vänner och affärsbekanta. De blir säkert överförtjusta.

Om man sedan går in under "Free Stuff" så har de lagt upp banners, små animerade bilder till länkar samt skrivbordsbakgrund. Fina bilder på "Fina Fisken".


Jo just det. Nämnde jag att jag är flugfiskare?

1 kommentar:

Peter sa...

Jag intygar. När petri och jag var i Dalarna 2003 och 2004 åt han inte en enda öring. Vilket ledde till att jag fick dåligt samvete och bara lyckades förtära en enda ynklig fisk under båda resorna. Och jag som älskar vildöring med citronpeppar, salt, morot och smör, foliegrillat på glödande kol. Suck....